07-03-2025
Algemene Ledenvergadering, 11 april 2025
Wijkhuis De Loop te Brouwhuis
Aanvang 19:00
Verder informatie volgt..
27-09-2024
Beste leden,Zoals u in de nieuwsbrief al heb kunnen lezen, willen we het najaar gebruiken voor onderhoud op het terrein.Zaterdag 5okt. willen we starten met het afvoeren van het snoeiafval van de vereniging. Wij zoeken nog hulp van mensen die kunnen helpen met het afvoeren van het snoeiafval.Wij zien hopen dat er meerdere leden kunnen helpen. U kunt per mail aangeven als je wilt helpen.(als we de aanmeldingen hebben spreken we gezamenlijk te tijd af)De container die op het terrein komt te staan is dus niet voor snoeiafval van uw tuin. Uw eigen snoeifval van uw tuin moet u zelf afvoeren.
Wij zien graag uw reactie tegemoet.Het bestuur.
22-09-2024
Beste tuinders,We zitten alweer aan het einde van het seizoen. Vanaf vandaag zal er geen water meer aangezet worden in de ochtend en de avond.Met vriendelijke groet,Het bestuur.
09-06-2024
Beste Mede tuinders,
Met ingang van Maandag 10 juni gaat het water weer erop.
Tijden hiervoor zijn ’s morgens van 10.00 tot 11.00 uur, ‘ s avonds van 19.00 tot 21.00 uur
Met vriendelijke groet,
Het Bestuur Volkstuinvereniging Delta
25-05-2024
Beste Medetuinders,
23-05-2024
Beste Tuinders,Zoals jullie weten worden jullie geacht om zoveel mogelijk zelf je water op te vangen.Daarom bieden wij jullie de kans om zoals op bovenstaande foto is te zien, bij ons een vat te kopen voor €50,-Het bestuur heeft ook besloten om deze te gaan plaatsen zowel links als rechts van het clubgebouw om zoveel mogelijkhet water op te vangen.Tevens willen wij jullie erop attent maken dat op verschillende tuinen en bakken de Coloradokever op de aardappelen isverschenen!!!.Met vriendelijke groet,Het Bestuur Volkstuinvereniging Delta
12-05-2024
Beste Medetuinders,Hierbij willen wij graag enkele Huishoudelijke Mededelingen doen.Wij hebben verschillende klachten binnen gekregen in verband hondenpoep.Op onze tuinen mogen de honden gewoon meekomen mits ze aangelijnd zijn en medetuinders er geenoverlast van ondervinden.Echter de laatste paar weken ligt er steeds vaker hondenpoep op paden.Als je komt en je brengt je hond mee, dan graag ook de poepzakjes en mocht er dan een ongelukje zijnkleine moeite om dit dan op te ruimen!!.Laten we het AUB netjes houden op de tuin want uiteindelijk willen we toch allemaal met onzehonden kunnen genieten van de tuin.Ook willen wij U vragen aan de mensen met een tuin om aan bij het hekje aan de kant van het pad30 cm vrij te houden [schoonhouden] tussen hek en pad dit i.v.m. met het beter bij te kunnen houdenmet de grasmaaier .Als mensen in hun tuin snoeien dan graag alleen in eigen tuin snoeien en niet buiten de tuin snoeienzonder eerst te overleggen.Dit om misverstanden te voorkomen.Verder willen wij U ook ZEER nadrukkelijk op wijzen dat er op onze tuin NIET met gif gespoten mag worden.Helaas is dit nu op verschillende tuinen geconstateerd en dat mag dus absoluut niet.Wij zullen hierop ook extra op gaan letten!!.Tevens zien wij dat er steeds vaker dat er snoeihout en meer van de tuinen op de aanhanger gegooid word ofneergezet word bij de tafel bij de kantine , zoals plastic, kapotte stoelen, potjes enz.Dit is niet de bedoeling!!Afval zoals dit kan men zelf naar de milieu straat brengen aub.De tafel voor bij de kantine is bedoeld om plantjes te ruilen/ geven voor de medetuinders.De kruiwagens bij afdak kantine zijn enkel voor de mindervalide bakken.Namens Het bestuur Volkstuin Delta
06-05-2024
Hierbij willen wij ook het nieuwe bestuur voorstellen.Voorzitter; Yolanda GooijenPenningmeester: Geert LuursemaSecretaris: Maurits YpmaTerreincommissaris; Marcel van der WalOndersteunde bestuursleden;Sjef MeulendijksLia Meulendijks { ondersteund Penningmeester}Natascha van der WalRonald Dingler
06-05-2024
Algemene Ledenvergadering 05-04-20241 Opening en Agenda.Aanwezige bestuursleden : Herman van de Berg VoorzitterJoop Seijkens PenningmeesterMarcel van der Wal terreincommessarisHerman neemt het woord en zit de vergadering voor, neemt het programma van de avond door.2 Notulen jaarvergadering Delta d.d 14-04-20233 Terugblik afgelopen jaar:Leo van Hoof en Jan verkoelen hebben hard gewerkt aan de aanbouw welke geheel is opgeknaptEr is een drain gelegd op de tuin vanwege wateroverlast ,er moeten nog verdere ingrepen gebeuren om dit in de toekomst te voorkomen , — Goedkeuring moet door nieuwe bestuur gegeven worden —Verder moeten de dakgoten van de kantine vervangen/gerepareerd worden ,—goedkeuring moet door nieuwe bestuur gegeven worden —Ook willen we Rob Mous heel erg bedanken voor zijn inzet voor alle onderhoud die hij al heeft verricht voor alle onderhoud van het totale complex.Tevens is er veel werk verzet door meerdere vrijwilligers.Hierbij willen wij ook alle vrijwilligers bedanken voor alles wat ze het afgelopen jaar hebben verzet zonder jullie kunnen wij het niet.4 Verslag Penningmeester over 2022 en 20235 Kascontrole 2022 gecontroleerd door Martin van de Ven en goedgekeurdKascontrole 2023 gecontroleerd door John Megens en goedgekeurd6 Verslag terreincommissarissenMen wil graag een goede professionele borstel om het terrein bij de gehandicapten bakken onkruid vrij te maken en het te kunnen bijhouden met extra reserve bladen.Waarvan de kosten ongeveer 1000,00 euro zullen zijn — goedkeuring moet door nieuwe bestuur genomen worden —7 Aanpassing huishoudelijk regelementleden hebben aangegeven akkoord te gaan met aanpassingen8 Verkiezing nieuw bestuurHuidige voorzitter Herman van de Berg heeft aangegeven Niet meer herkiesbaar te zijn.Huidige Penningmeester Joop Seijkens heeft aangegeven Niet meer herkiesbaar te zijnTijdens deze Algemene Leden Vergadering is Yolanda Gooijen gekozen als nieuwe voorzitterGeert Luursema is gekozen als nieuwe PenningmeesterMaurits Ypma is gekozen als nieuwe SecretarisJoop Seijkens heeft aangegeven te willen toe treden bij de geschillencommissie en is daar ook voor gekozen9 opening en sluitingstijden en water gevenAfhankelijk van vrijwilliger gaat de poort open tussen 8.00 en 8.30 en gesloten bij bij zonsondergang doch in de zomer is dit 21.30Water geven kan van 10.00 tot 11.00 uur 19.00-21.00 uur.* let Op * er word bij sluiting van de tuin geen ronde meer gelopen, het is ieders eigen verantwoording om het complex op tijd te verlaten !!10 RondvraagJohn Megens had de vraag, wat te doen en men kan doen met verwaarloosde tuinen — Het nieuwe bestuur gaat hiermee aan de slag —11 Sluiting.30-12-2023
Goedenavond beste leden,

NIEUWJAARSBIJEENKOMST 2024
Op zondag 7 januari organiseert Delta Doe, in samenwerking met het
bestuur, een nieuwjaarbijeenkomst voor de leden.
Het zou fijn zijn als we weer met velen het nieuwe jaar in kunnen gaan
luiden. We hopen er samen weer net als vorig jaar een gezellige middag
van te maken.
Kinderen zijn natuurlijk ook welkom.
Vanaf 14.00 uur zijn jullie van harte welkom in de kantine, eindtijd 16:30.
20-12-2023
Coloradokever herkennen, voorkomen en bestrijden
De coloradokever is een van de meest gevreesde plagen in het bed. Zowel larven als volwassen kevers kunnen grote schade aanrichten aan aardappelplanten en andere nachtschadeplanten zoals tomaten. In onze gids leert u hoe u de schadelijke coloradokever kunt herkennen en welke maatregelen geschikt zijn voor preventie en biologische bestrijding.
Wat zijn de kenmerken van een coloradokever?
Coloradokever (Leptinotarsa decemlineata), soms ook aardappelkever of coloradokever genoemd, hebben een nogal opvallend uiterlijk, zodat ze gemakkelijk te herkennen zijn op aardappelplanten. Vrouwtjes en mannetjes lijken qua uiterlijk sterk op elkaar en zijn daarom moeilijk van elkaar te onderscheiden. Coloradokevers behoren tot de groep van de bladkevers en behoren tot de gevaarlijkste plagen in de landbouw en in tuinen.
Aangezien de dieren in staat zijn binnen zeer korte tijd hele planten en velden kaal te vreten, is het belangrijk ze vroegtijdig op te sporen. Als een plant eenmaal is aangetast, is het niet ongewoon dat het ongedierte zich explosief vermeerdert. Als u echter al een aantasting ontdekt door de eitjes of larven, kan erger meestal worden voorkomen.
Hoe zien de eieren van de coloradokever eruit?
Hoe zien de larven van coloradokevers eruit?
Zodra de larven uit de eieren zijn gekomen, beginnen ze zich een weg te eten door de aardappelplant. Daarbij knabbelt het ongedierte aan zowel de boven- als de onderkant van de bladeren. Als de larven nog jong zijn, zijn ze te herkennen aan hun roodbruine kleur. Oudere exemplaren zijn daarentegen geel van kleur. De larven hebben zwarte vlekken op hun kop en aan de zijkant van hun lichaam.
Hoe zien volwassen aardappelkevers eruit?
Volwassen coloradokevers worden tussen 7 en 15 mm groot. Ze hebben vijf zwarte lengtestrepen op hun gele vleugels. Bovendien hebben volwassen aardappelkevers een opvallend geeloranje halsschild met zwarte vlekken. De onderkant van de kevers is roodbruin en heeft ook kenmerkende zwarte vlekken op de zijkanten.
Schadepatroon van een coloradokever
Als een plant is aangetast door coloradokevers, wordt dit meestal vrij snel duidelijk. Zowel de larven als de kevers voeden zich namelijk met de bladeren van de aardappelplant, zodat de randen van de bladeren al snel duidelijke gaten en inkepingen vertonen. Al kort na de eerste uitbraak van de coloradokever zijn voedselsporen zichtbaar. Aangezien de giftige bestanddelen van aardappelen tal van plagen afschrikken, ligt het vermoeden voor de hand dat het om een coloradokever gaat.
Alleen de dikkere bladnerven blijven onaangeroerd door deze vraatzuchtige plagen. Als de besmetting echter ernstig is, wordt de hele aardappelplant vernietigd, met uitzondering van afzonderlijke stengels en dikkere zijscheuten. In het ergste geval kunnen aardappelkevers in de landbouw volledige oogstverliezen veroorzaken.
Wist je dat?
Naast aardappelplanten lust de coloradokever ook andere nachtschadeplanten zoals tomaten, aubergines en paprika’s.
Notulen algemene ledenvergadering 14 April 2023
Notulen algemene ledenvergadering 2023
09-12-2022
01-12-2022
KERSTSTUKJES MAKEN
We hebben sinds kort een doe groepje (Delta Doe), die leuke activiteiten willen organiseren.
Dit om de elkaar beter te leren kennen en voor de gezelligheid natuurlijk. Onze 1 e activiteit is kerststukjes maken. De datum is dinsdag 13 december van 13 uur tot 16 uur-16.30 uur
En donderdag van 19 uur tot 21-21.30 uur in de kantine.
Dit is bedoeld voor tuinleden en hun kinderen (boven de 14 jaar) en 1 introducee.
We vragen een bijdrage van 2.50 euro inclusief oase, koffie, thee, chocolademelk en een speculaasje.
Lekker bij de warme kachel , we proberen zoveel mogelijk materiaal te verzamelen, dennen takken, coniferen, mos. Maar neem vooral zelf ook materiaal mee, bloemen, mos of andere takken.
Liefst ook een eigen snoeitang, schilmes, binddraad, krammen en ballen, en een mooi bloempotje, vaas, glas of schaal/bord waar op het kerststuk gemaakt kan worden.
Er is iemand aanwezig die ervaring heeft met bloemschikken en die advies kan geven of helpen.
Aanwezig is ook een lijmpistool en enkele potjes en vazen, voor wie die niet heeft.
Gezellig met elkaar creatief bezig zijn!! We hebben al skimmia takken gekregen van een van onze leden, wie nog meer heeft aan takken etc. heel graag!!!
OPGEVEN VOOR 8 DECEMBER BIJ :JEANNE VAN GOOR (NA: 18 UUR) OP T:06-51159752. Of op Deltatuindoe@gmail.com
Hartelijke groet Tine, Yolanda, Gusta en Jeanne
21-11-2022
20-11-2022
25-10-2022
29-08-2022
11-08-2022
Er is weinig belangstelling voor de BBQ, tot nu toe zijn er maar 8 aanmeldingen.
De BBQ is gepland op zaterdag 3/9, tijdstip nog niet bekend.
24-05-2022
23-05-2022
Notulen ALV 22-4-2022
Aanwezig 31 leden inclusief het bestuur.
Afgemeld 8 leden.
Opening door vicevoorzitter Herman v.d. Berg die iedereen hartelijk welkom heet en vaststelling van de agenda, er zijn geen toegevoegde agenda punten.
Wat heeft dit bestuur gedaan:
- Overname vorig bestuur, inschrijving KvK.
- Opknappen en onderhoud aan ons clubgebouw
- Reparatie van waterleidingen.
- Snoeien van notenbomen.
- Tuinschouwingen zijn uitgevoerd en opvolgingen zijn uitgevoerd.
- Overleg met de gemeente met betrekking Pfas en afspraken met de pers.
- Boekhouding op orde gebracht voor zover dit mogelijk was.
Wat heeft dit bestuur niet gedaan:
- ALV.
- Kantine volledig open houden door corona.
- Pfas afronden tot nu toe.
Notulen ledenraad vergadering uit 2019 worden niet besproken, omdat het al zo lang gelden is en als afgedaan beschouwt. Op verzoek van de leden worden de notulen van de laatste ALV volgende keer met de uitnodigingen en het financieel jaarverslag voor de ALV meegestuurd.
Verkiezing van nieuw bestuur
Het interim bestuur stelt zich verkiesbaar. Gusta Massey geeft aan dat ze het voorzitterschap weer op zich wil nemen. Er zijn geen nieuwe kandidaten die zich hebben aangemeld via de mail, het bestuur wordt gekozen: Gusta Massey, Marian Boers, Stefan van Helmond, Herman van de Berg, Jan van Goor, Fatma Teckan, Ronald Dingler, Twan Cornelissen.
Alleen de voorzitter wordt gekozen tijdens de ALV. Het verdelen van de overige bestuursfuncties zal door het gekozen bestuur afzonderlijk van deze vergadering besloten worden.
Jaarverslag secretaris
Jaarverslag secretaris Delta november 2021 tot en met 2022
In november 2020 is dit bestuur gestart nadat Joop Seijkens daar het voortouw in had genomen toen het oude bestuur om diverse redenen uiteen gevallen was. Met aanvankelijk 10 man/vrouw in het bestuur, hebben we nu een 8 koppig bestuur wat samenwerkt, onderling overlegd en veel heeft bereikt.
Dit jaarverslag kan kort blijven, want wij vinden het belangrijk om jullie door het hele jaar heen op de hoogte te houden via de mail, zoals jullie al gemerkt hebben. Verder is er uiteraard de nieuwsbrief waar ook veel informatie instaat. Een aantal mensen zonder mail krijgt nog een brief, gelukkig zijn dat er niet veel.
Als ik er een aantal dingen uit mag lichten:
- Door de corona verliep het vereniging jaar anders als iedereen hoopte. Wij hebben geprobeerd de richtlijnen zo goed mogelijk te volgen ook al waren die niet altijd even goed uit te leggen.
- Het potgrondhok is heel mooi opgeknapt door Jan en Leo. Is supermooi geworden en hopelijk kan deze winter de rest afgemaakt worden.
- Er is veel opgeknapt in de kantine, de elektra is vervangen, de verlichting etc. Alles was houtje touwtje aan elkaar geknoopt en is nu een stuk veiliger. Ook hebben we een nieuwe keuken en diverse apparatuur en meubels gekregen van diverse organisaties, waar we enorm blij mee zijn.
- De voorwaarden rondom onze verzekeringen voldoen we nu aan, zoals goedgekeurde brandblussers, koolmonoxide melders
- Het Pfas gebeuren heeft er uiteraard ook aardig ingehakt, dit heeft heel veel tijd en energie gekost.
- We willen onze vrijwilligers van de kantine, onze klussers etc. heel erg bedanken voor al hun inzet, echter wij zijn al heel lang op zoek naar mensen die onze ploeg kunnen versterken. De kantine is al een aantal dagdelen onbemand en de gemiddelde leeftijd van onze vrijwilligers is hoog.
- Verder willen wij heel graag het gevoel krijgen meer met de leden dan voor de leden te doen. Het grootste gedeelte van het bestuur heeft een baan en een gezin en er komt te veel op hun neer. Dus kan je een beetje tijd maken, ook al is het af en toe maar een uurtje meld je aan!
Jaarverslag Penningmeester
- Zoals bij iedereen bekend was vorig jaar een raar jaar door corona en Pfas. Door die onduidelijkheid hebben we bepaalde dingen uit moeten stellen, zoals het afmaken van het potgrondhok.
- Verder zijn we bezig geweest met het in kaart brengen van wat we in de toekomst aan kosten kunnen gaan verwachten
- Zoals u al in de mail heeft kunnen lezen hebben we als bestuur besloten om voorlopig alleen contributie te heffen. De facturen gaan in mei de deur uit. Nogmaals het verzoek om deze per bank onder vermelding van bak of tuinnummer, over te maken.
- Het financiële jaarverslag van 2021 is niet af, door een fout in de boeken krijgt het bestuur het niet kloppend. Waar de fout zit is niet duidelijk. Stefan gaat nog een keer met Gusta daarvoor zitten en Joop Seijkens biedt als het nodig is zijn diensten aan.
- De kascontrole over 2021 zal worden uitgevoerd worden binnen 6 weken na de ALV door Anoek Penders en Wim Luijben.
- Gusta legt het voorlopig jaarverslag en de van de financiën en de begroting uit.
- Het verslag van de kascontrole 2020 wordt besproken. Hiervoor is getekend door de kascontrole commissie Marian Nouwens en Loek Swinkels voor gezien, niet ter goedkeuring. Het is door allerlei slordigheden door dit bestuur niet meer kloppend te krijgen. Er is veel tijd ingestoken, maar helaas niet gelukt.
- Ruud v.d. Zanden vraagt het bestuur of het mogelijk is een 2e penningmeester aan te wijzen binnen het bestuur.
Jaarverslag terrein commissarissen
- Afgelopen 2 jaar zijn diverse tuinschouwingen uitgevoerd en opgevolgd.
- Laatste tuinschouwing was 3 april 2022, waarbij werd geconstateerd dat er bijna geen op of aanmerkingen waren.
- Elke tuinschouwing willen we een aantal focuspunten te werk stellen, zoals de 1 meter bloemenstrook, de waterhuishouding en in de winter de tijdelijke kassen.
- Focuspunten in de toekomst, erfafscheiding van maximaal 1 meter hoog en 1 meter bloemenstrook.
Verslag geschillencommissie
- Er zijn geen geschillen geweest .
- Verkiezing geschillencommissie: Ruud v.d. Zanden, Martijn van de Donk en Joop Seijkens
Pfas uitleg door Gusta
- Alle info is gecommuniceerd via de mail en terug te lezen op de website van de gemeente Helmond: helmond.nl/PFAS
- 2018 Pfas geconstateerd op moestuincomplex Sluisdijk. RIVM zag geen gevaar, geen aanleiding voor verder onderzoek.
- 4 juni 2021, strengere gezondheidsnormen voor Pfas, advies RIVM aangescherpt en verder onderzoek is nodig.
- 30 juni 2021, aankondiging bodem en gewassen onderzoek.
- Informatie avond 13 juli 2021 vanuit de gemeente voor de tuinders over het bodem en gewassen onderzoek. 13 tot 20 juli monstername van gewassen en bodem op verschillende plekken van het complex.
- 8 maart 2022, uitslag van het totale grond en gewas onderzoek zal op zijn vroegst pas rond de derde week van mei plaats vinden.
- 26 maart 2022, kennismaking met nieuw project team Pfas, gemeente Helmond, TTE consultants, Volkstuincomplex delta en Volkstuin Sluisdijk.
- De gemeente heeft geen andere plannen voor de locatie van onze volkstuin! Alle geruchten zijn dus niet waar! Dit hebben zij zwart op wit.
- Saneren lijkt onwaarschijnlijk.
Aanpassingen huishoudelijk regelement
- Verhoging per 1-1-2023 van contributie en grondprijs, de contributie naar € 40,-, grondprijs naar € 0,40 m2 en prijs van een bak naar € 20,- / goedgekeurd
- Toevoeging Art.1: Nieuwe huurders betalen een borg voor de moestuin: tot 100m2 € 50,- en vanaf 100 m2 € 100,- Art 2 lid f waarborgsom max 10 jaar komt hiermee te vervallen. Dit gaat onmiddellijk in. / goedgekeurd
- Toevoeging artikel 1: Elke nieuwe huurder krijgt een huurcontract en het HR wordt uitgereikt /goedgekeurd
- Toevoeging artikel 1 lid d: Inschrijfgeld voor kandidaat leden € 20,-. Geen retour bij toewijzen tuin. / goedgekeurd wel met het verzoek om de wachtlijst niet heel lang te laten worden en te beperken tot bijvoorbeeld 10 stuks.
- Toevoeging artikel 7 lid h: Maximaal 1 speeltoestel per tuin. Over 3 jaar op 1-1-2025 moet het te veel aan speeltoestellen van de tuinen verwijderd zijn. / goedgekeurd
- Toevoeging artikel 7 lid i: Bomen mogen niet gerooid of gesnoeid worden zonder toestemming van het bestuur. / goedgekeurd
- Toevoeging artikel 8 lid m: Het houden van feesten en dergelijke is niet toegestaan. / goedgekeurd
- Toevoeging/aanpassing artikel 8 lid o: Dieren op de tuin te houden. Het bestuur kan een uitzondering maken voor het houden van bijen. / goedgekeurd.
- Toevoeging Art 8 lid r: Er mogen geen overkappingen aan tuinhuizen gebouwd worden. / goedgekeurd.
- Toevoeging Art 9 lid a: op kavels tot 200m2 mag 1 opstal gebouwd worden (kas of schuurtje), max 4 m2. / goedgekeurd.
- Art 8 lid k: Kassen op de moestuin, alle informatie is terug te vinden op de website bij beknopte huisregels. Dit is doorgenomen met de vergadering en goedgekeurd.
Verkiezing kascommissie:
Gekozen zijn: Anoek Penders, Wim Luijben en Joop Seijkens.
Rondvraag:
- De huur van 2022 wanneer moet die worden betaald – wij heffen nu nog geen huur, het bestuur beslist hierover na de uitslag van de Pfas.
- Vraag over de reserves van de volkstuin – in 2021, € 22.000,-
- Discussie over de huur van 2022, wel of niet volledige huur, dit gaat nog besproken worden binnen het bestuur.
- Vervangen van de metalen hekjes rondom de hoogspanningsmast door TENNET – er is nog niet bekend wanneer dit gaat gebeuren, zijn ook afwachtend over de Pfas uitslag.
- Wanneer gaan we weer eieren verkopen – dit gaat ook besproken worden binnen het bestuur.
- Komt er weer een vlooienmarkt of BBQ, dit gaat ook besproken worden binnen het bestuur.
- Aansluitend het gebrek aan vrijwilligers besproken, want daar valt of staat ieder nieuw plan mee.
- Gaat de tuin nog iets doen met de jubilarissen – gaat binnen het bestuur besproken worden.
- Wanneer start de biljartclub – deze week worden de lampen weer boven het biljart gehangen, daarna kunnen ze starten.
- Zou het een idee zijn om bij een andere firma als Garant onze zaden etc. te bestellen? – Carla van de Berg en Ruud Janssen gaan dit uitzoeken.
- Anja wordt bedankt voor al haar inzet als voorzitter.
- Vraag of de groenstrook gesnoeid kan worden door de gemeente en dan die aan de kant van het kanaal – bestuur gaat hier achteraan.
- Kan het water eerder aan dan half mei – dit gaat besproken worden binnen het bestuur.
- Krijg je je geld terug voor je tuinhuisje als je stopt met je tuin: de tuin neemt in principe geen huisjes over. Je moet het eens worden met de volgende huurder van je tuin, die neemt het huisje over.
Marian Boers, secretaris Delta
11-05-2022
09-05-2022
Draai de kraan dicht als je je slang er af haalt en draai hem niet open als er geen water is of op zijn minst draai hem dan weer dicht!
02-05-2022
- Tonkin stokken 1,- per stuk
- Verse koeienmest/ paardenmest 1,- per kruiwagen
- Potgrond 4,20 voor 50 liter
- Stoeptegels, gebruikt 30 x 30 cm, 10 cent
- Tweedehands Plexiglas (zo lang de voorraad strekt)
- Bier, malt, sinas en cola 1,-
27-03-2022
Uitnodiging voor de Algemene Ledenraad Vergadering Volkstuin Vereniging Delta
22 april 2022 in Gemeenschapshuis de Loop in Brouwhuis, Peeleik 7 (tegenover de kerk)
Aanvang 20 uur
Agenda
- Opening
- Vaststelling agenda
- Notulen jaarvergadering Delta d.d. 22-3-2019
- Verkiezing bestuur
- Jaarverslag secretaris
- Jaarverslag Penningmeester
- Verslag Kascontrole + verkiezing kascommissie
- Verslag terreincommissarissen
- Pfas
- Aanpassing Huishoudelijk Reglement etc.
- Rondvraag
- Sluiting
18-03-2022
01-03-2022
19-02-2022
Vanaf woensdag 2 maart is de kantine weer open, in de ochtend van 9 tot 12 uur en in de middag van 13 tot 16 uur, mits er een vrijwilliger aanwezig is of kan zijn. Is er geen vrijwilliger en het kan niet anders opgelost worden, blijft de kantine dicht. Dit zal niet van tevoren gecommuniceerd worden.
- De datum voor de ALV is verschoven naar 22 april. Door het wegvallen van Gusta als voorzitter is er nog veel voor te bereiden en dat gaat ons niet lukken voor eind maart.
- Verder voor de zoveelste keer, er mag geen boom gerooid of dusdanig gesnoeid worden dat het geen boom meer is, zonder overleg met het bestuur!! Helaas is dit deze week weer gebeurd, dit heeft gevolgen voor uw lidmaatschap.
- Er is een vacature voor voorzitter, wie daar iets voor voelt kan zich ook aanmelden via de mail.
06-02-202
28-01-2022
03-01-2022
- De zaadlijsten uit de Garant gidsen kunnen uiterlijk 8 januari ingeleverd worden. Indien er niemand van de vrijwilligers of het bestuur op de tuin is, dan mag u het formulier in de groene brievenbus doen die aan de Griftstraat staat. Wel graag alles doorrekenen tot de laatste pagina.
- De rekeningen voor de huur en de contributie gaan dit jaar later verstuurd worden. Wij wachten eerst de uitkomst van het Pfas onderzoek af.
- De waterrekening is dit jaar meegevallen en dat is super. Dit komt omdat er door jullie allemaal veel meer regenwater opgevangen is en uiteraard ook de vrij natte zomer. Dit jaar gaan we er nog meer erop toezien dat er regenwater opgevangen wordt en minder gesproeid.
- Er wordt weer veel afval gedumpt in de aanhangers, achter de kantine etc. De tuin is geen stort, neem je rommel mee naar huis. De vrijwilligers hebben het druk genoeg met andere zaken, dan ook nog andermans rotzooi op te moeten ruimen!
- Voorlopige datums voor de ALV in 2022 zijn 4, 11, 18 en 25 maart. Tegen die tijd gaan we kijken wat haalbaar is, allemaal tegelijk of mogelijk in verschillende groepen.
19-12-2021
10-12-2021
Beste allemaal,
23-11-2021
Beste leden,
Tot onze spijt moeten we u mededelen dat wij in verband met een defect van de waterleiding vanmiddag de waterleiding hebben moeten afsluiten. Dit houdt in dat er geen water is in de kantine en het toilet en dat ons verenigingsgebouw voorlopig dicht is.
07-11-2021
04-11-2021
- De kantine gaat voor een proefperiode open, op maandagochtend en donderdagmiddag.
- Dit gaat in aanstaande maandag.
- Maandagochtend is Loek er en voor de donderdagmiddag gaan we proberen iets te regelen. De eerste 2 donderdagen zijn rond.
- Elke dag wordt er bij iedereen de QR-code gecheckt en het ID. Er moet gezien worden dat iemand die bij heeft.
- Komt er controle en het klopt niet is de boette 4000,- euro!
- Maximaal 8 personen in de kantine.
- Advies is anderhalve meter aanhouden.
- Na 4 weken gaan we als bestuur evalueren of het een succes is en eventueel uitgebreid kan worden.
- Ook achter de kantine gelden deze regels (is een terras), daar worden de stoelen weggehaald, zodat daar niet meer gezeten kan worden.
- Alle andere dagdelen is de kantine dicht, de klussers mogen zich er wel opwarmen en staande koffiedrinken, verder mag er niemand van de overige leden binnen!
- Geen koffiepot op tafel, op de aanrecht laten staan, deur op slot als je binnen bent.
Wij hopen dat dit voor iedereen duidelijk is en verder hopen wij dat we niet volgende week door bijvoorbeeld aangescherpte maatregelen weer andere beslissingen moeten nemen.
Met vriendelijke groeten, het bestuur.
20-09-2021
- Met ingang van maandag 20 september is er om 19 uur geen water meer. De week erna maandag 27 september is er ook overdag ook geen water meer.
- De kantine blijft gesloten. Aangezien wij vallen onder sportkantines en buurthuizen betekent dit dat iedereen zijn QR-code van de corona vaccinatie moet laten scannen en dat is niet haalbaar
- Een reminder voor degene die nog kippen hebben, vanaf 1 januari 2022 mogen er geen kippen meer aanwezig zijn op de volkstuin.
- Liggen er losse materialen door de tuin? (papier, plastic etc.)
- Spullen en afval zoals bijvoorbeeld stenen en hout, moeten worden afgevoerd of netjes opgeruimd worden, de tuin is geen stort.
- De tuin is vrij van onkruid (scheelt hoop werk in het voorjaar)
- De erfgrens met de buren vrij is van begroeiing en onkruid, zodat niemand overlast heeft van elkaar.
- Watertonnen en watervaten zijn schoon en aangesloten op het hemelwater.
- Strook bloemen van 30cm of 1 meter afhankelijk of u tuin een hoektuin is.
13-07-2021
Beste leden,
De kantine blijft gesloten in verband met de veiligheid.
Wij kunnen de normen van het RIVM binnen niet handhaven.
Indien er een vrijwilliger is kan er buiten koffie gedronken worden, onder voorwaarde dat alles ook weer opgeruimd wordt.
De tafels en stoelen graag voor de kantine laten staan.
Verder komt er met ingang van dit weekend een einde aan de inloop in de kantine van 14 tot 15 uur wegens gebrek aan belangstelling.
Wilt u nu iets bespreken met het bestuur, dan kan u via de mail een afspraak maken.
Daar vloeit uit voort dat er regelmatig geen water zal zijn op zaterdag om 15 uur, bij gebrek aan vrijwilligers.
Met vriendelijke groet, het bestuur.
17-06-2021
- Wij zoeken mensen die kunnen helpen om het onkruid onder de mindervaliden bakken weg te halen. De meeste mensen met zo’n bak kunnen dit zelf niet. Graag aanmelden via de mail.
- De kruiwagens van de tuin, te herkennen aan 2 geboorde gaten voor in de bak, na gebruik graag weer terugzetten bij het parkeerterrein.
- We zoeken iemand die tuinnummers kan schilderen op de plaatjes van de oude hekjes, zoals bij tuin 159 en 106, graag aanmelden via de mail, voor materiaal wordt uiteraard gezorgd.
- We zoeken nog een vrijwilliger voor in de kantine voor woensdagmiddag en zaterdagmiddag, graag aanmelden via de mail
- De kantine is nog steeds gesloten, alleen het terras mag open mits er een vrijwilliger is.
- De gemeente is geweest voor de berenklauwen, echter ze zijn niet overal geweest. Wees voorzichtig, met name als je kleine kinderen en/of honden meeneemt naar de tuin. Staan de berenklauwen al in je tuin, graag zelf verwijderen.
- Er mogen geen sloten of prikkeldraad aan de hekjes!
- De leden die aan de sloot achter zitten moeten de sloot zelf bijhouden. Daarvoor is een bosmaaier beschikbaar.
- Speeltoestellen, watertonnen en composthopen achter in de tuin plaatsen.
- Wees zuinig met water.
- Er is weinig animo voor de inloop op zaterdag van 14 tot 15 uur. Na de vakantie gaan we het evalueren en bekijken of we hiermee doorgaan.
- De Coloradokever is weer aanwezig in de tuin. Er wordt van de leden verwacht dat deze bestreden worden.
10-05-2021
02-05-2021
29-04-2021
- Voor 15 mei gaat het water niet aan. De leidingen moeten nog gecontroleerd worden i.v.m. de strenge vorst deze winter en eventueel hersteld. Dit vergt tijd. Voor de bakken zijn de watertonnen allemaal gevuld, omdat deze sneller water nodig hebben.
- De kraan aan de zijkant van de kantine gaat dicht.
- Op advies van Brabant Water is er vandaag bij elke kraan een bordje gehangen met daarop: Geen drinkwater!
- Er gaat een schema gemaakt worden wie er het water aan gaat zetten, maar wij kunnen jullie nu alvast vertellen dat dit niet makkelijk zal worden. Veel van de vrijwilligers die het normaal gesproken deden als ze kantine dienst hadden, zijn (nog) niet in staat om naar de tuin te komen. Het kan dus zijn dat er op dagen geen water is, dat is jammer, maar helaas. Geen vrijwilliger, geen water. Wij zullen er echter alles aan doen om het geregeld te krijgen.
- De Inloop in de kantine van 11 tot 12 uur gaat weer van start per zaterdag 1 mei. Er zullen elke zaterdag 2 mensen van het bestuur aanwezig zijn voor vragen en overleg. De inloop is achter de kantine onder het afdak. Er mogen 2 personen per huishouden tegelijk komen, dus niet allemaal tegelijk naar binnen.
- Indien het nodig is dat de slagboom opengaat, moet u dit via de mail aanvragen en een afspraak maken. U krijgt dan zo snel mogelijk bericht of dit mogelijk is.
- Een aantal mensen van het bestuur hebben de opmerking gekregen dat ze niet voor niets uitbetaald worden voor het werk in het bestuur en dan met name als er iets niet geregeld kon worden. Voor de duidelijkheid, dit is vrijwilligerswerk, wij worden niet betaald.
- Wij kunnen ook vrijwilligers gebruiken die ons af en toe een uurtje kunnen helpen met wat klusjes.
- Dan als laatste, maar wel belangrijk: Hebben wij een loodgieter onder onze leden die ons advies kan geven en eventueel ergens mee kan helpen?
27-02-2021
Beste leden
- De waterrekening: Er is het afgelopen jaar heel veel water verbruikt, 302 M3 meer. Dat is behoorlijk. Hoe kunnen we dit oplossen:
- Iedereen met een huisje of kas, is verplicht regenwater op te vangen, goten verplicht. Als je een huisje of kas hebt moeten er vaten onder staan voor het opvangen van regenwater!
- Vaten achter in de tuin.
- Controle hierop door de terrein commissarissen.
- Er komen bordjes bij de kranen met: Geen drinkwater en maximaal een ½ uur sproeien per dag.
- Wekelijks de meterstand controleren, kijken wanneer piekmomenten zijn.
- Jan van Goor is verantwoordelijk voor het waterbeheer en de controle op ½ uur water geven per dag.
- Alleen nog maar handmatig sproeien, geen zwenksproeiers of sprinklers meer.
- Het heeft de voorkeur gericht water te geven met de gieter. IJskoud water is heel slecht voor planten, dus laat het water in je ton op temperatuur komen voordat je het gebruikt.
- Geen water afnemen indien je zelf niet op de tuin bent.
- Contributie en de huur zullen omhooggaan als er weer en ALV is.
- Indien er blijkt dat er te veel water wordt gebruikt gaat de kraan dicht!
- Om 15 uur sproeien als het heet is, heeft sowieso geen zin, het meeste water is al verdampt voordat het de grond raakt.
- Voor meer informatie zie het artikel over water geven.
- Wij willen inventariseren wat voor behoefte er ligt bij de leden over wat er op de tuin te koop zou kunnen zijn en of ze het dan ook komen kopen.
Dus laat het ons weten, dan kunnen we gaan kijken wat haalbaar is. - Afgelopen weekend was het heerlijk weer en dat hebben wij meteen gemerkt aan de toestand van het toilet.
Lieve mensen, er staat niet voor niks een prullenbak voor de papieren handdoekjes. Het toilet wordt 1x per dag gepoetst en dat moet voldoende zijn.
Stamp uw schoenen buiten even uit en veeg uw voeten voordat u naar binnen loopt.
Ook als uw kinderen van het toilet gebruik maken, wordt van u verwacht dat u dit in de gaten houdt en de boel opruimt als dit nodig is.
- Er zijn nog een aantal zakken Culterra, als deze op zijn houdt het op, de laatste bestelling is namelijk van 3 jaar geleden. Ook koemestkorrels verkopen wij niet meer, de aanbiedingen van de Aldi etc. zijn veel goedkoper.
- We hebben wel weer stoeptegels te koop van 30 bij 30 cm, 10 cent per stuk.
- Er is onlangs weer ingebroken in diverse huisjes, verder worden er weer regelmatig spullen uit tuinen gestolen, zoals potgrond, hout etc. Probeer als u in de tuin bent waakzaam te zijn en spreek mensen aan die u op een tuin ziet waar ze voor uw gevoel niet horen
- Verder nogmaals het verzoek om uw factuur per bank te betalen. Als wij het geld moeten gaan storten bij de bank, moeten wij 6 cent per biljet betalen en dat is zonde van het geld.
Wederom nog even voor de duidelijkheid:
- Er mag niks gebouwd worden zonder toestemming van het bestuur!
- Er mogen geen bomen omgezaagd worden zonder toestemming van het bestuur. Ook fors snoeien van een boom mag niet zonder overleg met het bestuur!
- Je mag niet met de auto op het terrein zonder toestemming van het bestuur!
Zijn er vragen, wil je iets regelen, stel die dan via de volkstuin mail., www.volkstuindelta@hotmail.com Het streven is om binnen 5 dagen deze te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Bestuur Delta